Zo lig jij nooit meer uren wakker

Hallo allemaal,

Ik denk dat jullie dit allemaal wel herkennen: Je gaat (op tijd) slapen, maar je blijft gewoon uren wakker liggen.
Je ligt te woelen en te draaien en ziet het op de klok steeds later worden. Vervolgens ga je maar uitrekenen hoeveel tijd je nog hebt tot je weer moet opstaan en dat maakt je gestrest, want je hebt nog maar een paar uur en dan moet je alweer fris en fruitig naast je bed staan. Herkenbaar? Lees dan de volgende tips en (hopelijk) val je vanavond snel in slaap.


Tip 1: Mediteer voordat je gaat slapen
Sommige mensen vinden mediteren misschien iets te zweverig, (vind ik trouwens niet).
Ik heb een paar dagen vlak voordat ik ging slapen gemediteerd. Ik moet eerlijk zeggen dat het voor mij heel erg hielp. Je gaat rustiger en relaxter je bed in. Weet je niet goed hoe je moet mediteren? Download een app! Ik heb de app van Rituals (ja die van het douchemerk) gebruikt en ik vond het heel prettig.

Tip 2: Zorg voor een vaste routine
Een vaste routine voor het slapen gaan is erg belangrijk. Je lichaam snapt dan dat het tijd is om naar bed te gaan en stelt zichzelf daar ook op in. In een goede routine poets je je tanden en maak je je gezicht ook schoon. Misschien kan je ook lekker warm douchen, het is maar of je het fijn vindt om ’s ochtends of ’s avonds te douchen. 

Tip 3: Ga je bed uit 
Ja ik weet het, deze tip klink vrij tegenstrijdig, maar het is toch waar. Als je al een hele tijd ligt te draaien en te woelen in je bed, is het gewoon het beste om even je bed uit te gaan en eventjes iets ontspannends te doen zoals een boek lezen of mediteren ;). Zorg er vooral voor dat je niet eventjes je telefoon checkt, want daardoor val je alleen maar minder snel in slaap.

Tip 4: Leer jezelf aan dat je bed alleen is om te slapen
Ik weet het, het is heerlijk om lekker een filmpje op bed te kijken, maar is het goed voor je slaap ritme? Nee! Je lichaam raakt erdoor in de war, want het hoeft niet altijd te betekenen als jij naar bed toegaat dat je ook daadwerkelijk gaat slapen, daarom kom je niet meteen in de slaapmood.
Dus, je bed is alleen om te slapen!

Tip 5: Een actieve levensstijl 
Een actieve levensstijl bevorderd je nacht rust. Zorg er dus voor dat je overdag genoeg beweegt en zorg er ook voor dat je genoeg daglicht ziet overdag (dit is goed voor je biologische klok).
Zorg er wel voor dat je vlak voordat je gaat slapen niet meer heel actief gaat sporten, daar wordt je lichaam alleen maar actief van.

Ik hoop dat jullie aan deze tips iets hebben gehad en dat jullie nu lekker uitgerust de vakantie in kunnen gaan!

Tot snel!